DE NIEUWE MENS

Als er één onderwerp is waar de apostelen van Jezus zich druk over maakten, dan was het wel het onderwijs over ‘de nieuwe mens’. Waarom is het toch niet zo’n bekend begrip?

Misschien komt het omdat onder de vlag van ‘de nieuwe mens’ een hele wereld nog te ontdekken is. De nieuwe mens is een verzamelbegrip. Veel onderwerpen in de Bijbel vallen onder het begrip ‘de nieuwe mens’.

Ten tweede gebruiken de apostelen ook verschillende begrippen, waardoor het onderwerp wat onzichtbaar kan zijn gebleven. Paulus zelf schrijft ook over de nieuwe schepping. En om een nieuwe mens of schepping te worden moet je een soort van geboorte ondergaan. Je moet opnieuw worden geboren en dan wel ‘van boven’, uit de Geest of uit God. Daarmee ben je ook een kind van God of een zoon/dochter van God.

Welk begrip kunnen we voor dit onderwerp het best gebruiken? De meest gebruikelijke naam voor dit onderwerp in de kerk is het begrip ‘wedergeboorte’. Ook kan je het begrip nieuwe mens gebruiken, duidelijk en aansprekend.

Initiatief
Wie is verantwoordelijk voor die geboorte van de nieuwe mens? Wie heeft het initiatief? Zoals zo vaak bij geestelijke zaken is ook deze geboorte een samenwerking tussen God en de mensen. Je zou kunnen zeggen dat God het initiatief neemt en dat de mens het initiatief overneemt. De apostel Johannes schrijft in zijn evangelie 1:13 ‘Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God’. En Paulus spreek erover dat we de nieuwe mens moeten aantrekken.

Gesprek van Jezus met Nikodemus
Dit onderwerp nieuwe mensen wordt door Jezus zelf geïntroduceerd. In een nachtelijk gesprek met één persoon, namelijk Nikodemus. Hier het verslag van dat gesprek. ‘Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie 
opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat Ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent?’ (Johannes 3:1-9)

Nieuwe mens
Jezus spreekt ervan dat je opnieuw geboren moet worden, namelijk uit de Geest. Wat ben je dan? De apostel Paulus verbindt er een nieuwe begrip aan. Je bent dan de nieuwe mens.
Het begrip ‘nieuwe mens’ gebruikt Paulus drie keer:
Efeziërs 2:15b, 16 ‘….. om uit die twee (uit Israël en de volken) in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht Hij vrede en verzoende Hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in Zijn lichaam de vijandschap (tussen Israël en de volken) te doden’.
Efeziërs 4:24 ‘en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid’.
Kolossenzen 3:10 ‘en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn Schepper en zo tot inzicht komt’.

Nieuwe schepping
De apostel gebruikt ook nog een andere variant op nieuwe mens, namelijk dat je ook een nieuwe schepping wordt. Dat begrip kom je twee keer tegen:
2 Korintiërs 5:17 ‘Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen’.
Galaten 6:15 ‘Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men een nieuwe schepping is.